КОНСУЛЬТАЦІЙНИЙ ПУНКТ З ПИТАНЬ ЦЗ
Горондівська сільська рада
Мукачівського району Закарпатської області
Виконавчий комітет
Р І Ш Е Н Н Я
від 13.03.2023 року с.Горонда № 18
Про створення та організацію роботи консультаційного пункту з питань цивільного захисту
Відповідно до пунктів 19, 20 частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пункту 31 частини 2 статті 19, статей 39, 42 Кодексу цивільного захисту України, Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444, наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 07 червня 2011 року № 587 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку створення, обладнання та забезпечення функціонування консультаційних пунктів з питань цивільного захисту сільських радах», з метою підвищення ефективності просвітницько-профілактичної роботи і пропаганди знань серед населення з питань захисту та дій при виникненні надзвичайних ситуацій, виконавчий комітет Горондівської сільської ради
в и р і ш и в:
1. Створити консультаційний пункт з питань цивільного захисту при Горондівській сільській раді (далі – консультаційний пункт) для проведення інформаційно-просвітницької роботи з населенням щодо питань захисту і дій в умовах надзвичайних ситуацій, інформування населення про заходи реагування у разі виникнення надзвичайних ситуацій, створення умов для оволодіння громадянами навичками користування найбільш поширеними засобами захисту і надання першої само – та взаємодопомоги.
2. Затвердити Положення про консультаційний пункт з питань цивільного захисту при Горондівській сільській раді (додається).
3. Відповідальною особою за роботу консультаційного пункту призначити Мучичку Вікторію Павлівну інспектора ВОС.
4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на сільського голову Туряницю І.І.
Сільський голова Іван ТУРЯНИЦЯ
Додаток
до рішення виконкому № 18
від 13.03.2023 року
ПОЛОЖЕННЯ
про консультаційний пункт з питань цивільного захисту
при Горондівській сільській раді
І. Загальні положення
1. Положення про консультаційний пункт з питань цивільного захисту (далі-Положення) визначає вимоги до порядку створення та організації роботи консультаційного пункту з питань цивільного захисту Горондівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.
Консультаційний пункт з питань цивільного захисту (далі-консультаційний пункт) є осередком проведення інформаційно-просвітницької роботи і пропаганди знань з питань захисту та дій у надзвичайних ситуаціях серед непрацюючого населення.
2. Діяльність консультаційного пункту організовується відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444, наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 07.06.2011 № 587 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку створення, обладнання та забезпечення функціонування консультаційних пунктів з питань цивільного захисту при житлово-експлуатаційних організаціях та сільських (селищних) радах».
3 У повсякденній діяльності консультаційний пункт керується положенням про нього.
4. Загальне керівництво консультаційним пунктом здійснює сільський голова.
ІІ. Завдання консультаційного пункту та їх кадрове забезпечення
1.Головними завданнями консультаційного пункту є:
участь у підготовці населення з питань захисту та дій у надзвичайних ситуаціях за тематикою консультацій, рекомендованих Державною службою України з надзвичайних ситуацій;
сприяння розвитку громадської свідомості щодо особистої та колективної безпеки;
підвищення рівня морально-психологічного стану громадян в умовах загрози і виникнення надзвичайних ситуацій.
2.Відповідно до покладення головних завдань консультаційний пункт забезпечує доведення до непрацюючого населення правил та рекомендацій щодо:
дій в умовах надзвичайних ситуацій та проявів терористичних актів;
застосування засобів індивідуального та колективного захисту;
надання домедичної само- та взаємодопомоги постраждалим;
поведінки в несприятливих побутових і нестандартних ситуаціях;
забезпечення особистої та колективної безпечної життєдіяльності в різні пори року;
створення умов для самостійного вивчення населенням матеріалів посібників, пам’яток, іншого друкованого навчально-інформаційного матеріалу;
надання інформації населенню щодо прав та обов’язків громадян України у сфері цивільного захисту;
участь в інформаційно-просвітницькій роботі та пропаганді знань серед населення з питань заходів цивільного захисту, які сплановані та проводяться у громаді, а також роз’яснення правил поведінки та дій в умовах виникнення надзвичайних, ситуацій;
доведення до мешканців конкретних повідомлень, що стосуються участі населення у заходах цивільного захисту за місцем проживання (дій за попереджувальним сигналом «Увага всім!», при проведенні евакуаційних заходів, інформації про місця знаходження захисних споруд цивільного захисту (далі-захисні споруди), пунктів видачі засобів індивідуального захисту тощо);
3.Безпосередня відповідальність за організацію роботи консультаційного пункту покладається на спеціально призначених посадових осіб із питань цивільного захисту.
Крім осіб, які безпосередньо відповідають за роботу консультаційного пункту до проведення просвітницько-інформаційної роботи і пропаганди знань цивільного захисту серед населення можуть залучатися (за їх згодою) активісти з числа ветеранів цивільного захисту, учителі нормативних дисциплін «Безпека життєдіяльності» та «Цивільний захист» медичний персонал, громадяни, які раніше успішно пройшли повний курс навчання та мають необхідну підготовку.
4. Особи, які безпосередньо організовують роботу консультаційного пункту, відповідають за планування заходів, що проводяться на пунктах, зміст та своєчасне оновлення наочної інформації, організацію роботи консультантів з числа активістів цивільного захисту, стан навчально-матеріальної бази та зобов’язані:
розробляти та вести плануючі, облікові та звітні документи консультаційних пунктів;
організовувати проведення консультацій з питань захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій за порядками та в обсязі, установленими наказами керівника органу місцевого самоврядування;
проводити інструктажі консультантів;
забезпечувати необхідною літературою та приладами мешканців, які побажали самостійно вивчати питання щодо їх захисту та правильних дій в умовах надзвичайних ситуацій;
вести облік заходів, проведених з навчання непрацюючого населення;
складати звіти про виконання плану роботи консультаційного пункту і представляти їх сільському голові;
брати участь у заходах інформаційно-просвітницької роботи з пропаганди знань серед населення з питань захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій;
контролювати та планувати підготовку у сфері цивільного захисту працівників пунктів;
підтримувати постійну взаємодію з питань навчання з органами управління з питань цивільного захисту та курсами, центрами.
5. Особи, які безпосередньо організовують роботу консультаційного пункту, у встановлений термін проходять підготовку на територіальних курсах центру.
ІІІ. Матеріально – технічне забезпечення діяльності консультаційного пункту
1. Навчальна матеріально-технічна база консультаційного пункту з питань цивільного захисту включає:
інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту, що забезпечує доступне доведення до мешканців необхідної інформації з питань цивільного захисту та повідомлень, розроблених на основі аналізу особливостей місцевих умов та ймовірних місцевих небезпек, які можуть спричинити надзвичайні ситуації;
окремі приміщення, призначені для проведення роз’яснювальної консультаційної роботи щодо дій в разі виникнення аварій, катастроф, стихійних лих, імовірних для конкретної території та надання практичної допомоги населенню у самостійній підготовці за спеціальними програмами підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях.
2. Консультаційний пункт оснащується необхідними меблями (столи, стільці, шафи тощо).
На видних місцях розташовуються розпорядки дня, графік проведення консультацій, прізвища та телефони консультантів.
Засоби обладнання та оснащення консультаційного пункту повинні відповідати сучасним вимогам теорії та практики захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Кожний відвідувач пункту повинен мати можливість отримати конкретну та вичерпну інформацію про ймовірні надзвичайні ситуації у громаді його проживання, місця укриття та маршрути проходу до них, про адреси пунктів видачі засобів індивідуального захисту, порядок евакуації тощо.
3. Інформаційно-довідкові куточки з питань цивільного захисту є обов’язковими елементами консультаційного пункту.
Інформаційно-довідковий куточок розміщується у легкодоступному для огляду місці .
4. Тематичний зміст інформаційно-довідкового куточку викладається зрозуміло, наочно, вкрай лаконічно та розміром шрифту, що забезпечує його легке застосування та включає:
пам’ятку щодо порядку зв’язку з екстреними службами, які діють за скороченими телефонними номерами (101, 102, 103, 104 тощо) та комунальними аварійними службами допомоги населенню;
карти-схеми зони відповідальності експлуатаційної організації з інформацією про імовірні загрози техногенного характеру (аварій, катастроф на потенційно-небезпечних підприємствах), наслідки яких можуть негативно впливати на життєдіяльність населення;
сигнали цивільного захисту (порядок оповіщення населення) у разі виникнення аварії, катастрофи або стихійного лиха, дії населення з отриманням таких сигналів або інформації;
рекомендації щодо засобів захисту від впливу небезпечних факторів імовірних загроз техногенного характеру та правил поведінки під час виникнення аварій та катастроф;
інформацію про ймовірні загрози природного характеру (стихійні лиха) відповідно до пори року, наслідки яких можуть негативно впливати на життєдіяльність населення, що мешкає на території громади та рекомендації щодо засобів захисту від впливу небезпечних факторів, загроз природного характеру і правил поведінки під час стихійного лиха;
порядок проведення евакуації населення із схемою розміщення та адресами збірних пунктів евакуації, рекомендації щодо готовності населення до проведення евакуаційних заходів;
розклад роботи консультаційного пункту та порядок отримання консультаційної допомоги з питань цивільного захисту.
5. Для тематичного оформлення консультаційного пункту використовується:
навчально-наочні посібники (плакати, стенди);
спеціальна навчальна література;
технічні засоби навчання;
навчальне майно.
6. Навчально-наочні посібники (плакати ,стенди) розміщуються на стінах приміщення консультаційного пункту та можуть містити, з урахуванням місцевих особливостей, інформаційні матеріали наступного змісту:
права і обов’язки громадян щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, обов’язки дорослого населення щодо захисту дітей; правила особистої, пожежної та техногенної безпеки; класифікація надзвичайних ситуацій; хімічна небезпека; радіація; електричний струм; увага газ; розлив ртуті; при пожежі; землетрус; обмороження; небезпека на воді; безпека руху; безпека пішохідних переходів; застарілі боєприпаси; тероризм; небезпека у лісі; безпечна прогулянка у лісі; повінь; блискавка; ожеледиця; життєзабезпечення населення в надзвичайних ситуаціях; засоби захисту органів дихання і шкіри (засоби індивідуального захисту); евакуація населення; укриття населення в захисних спорудах; медичний захист; дозиметричний і хімічний контроль; оповіщення і інформування;
інші інформативні матеріали, які розкривають зміст заходів захисту населення і територій відповідного регіону.
7. Спеціальна навчальна література, призначена для самостійної роботи відвідувачів консультаційного пункту, повинна бути представлена:
навчальними посібниками з питань цивільного захисту;
виписками із нормативних актів з питань захисту населення, територій та безпеки життєдіяльності;
пам’ятками та рекомендаційними брошурами з питань охорони життя і здоров’я людини у надзвичайних, несприятливих побутових або нестандартних ситуаціях;
підшивками спеціалізованих журналів і газет.
8. Технічні засоби навчання: відеоапаратура, комп’ютер з електронною базою спеціалізованих видань та доступом до мережі Інтернет, прийомні пристрої дротового та ефірного віщання тощо.
9. Навчальне майно: засоби індивідуального захисту, які рекомендовані для застосування на території чи об’єкті, що обслуговується пунктом, засоби пожежогасіння, засоби надання домедичної допомоги, медичні муляжі та багатофункціональні тренажери для навчання навичкам надання першої допомоги, радіометри та дозиметри побутові.
Кількість зразків та типів навчального майна, технічних засобів навчання, спеціальної навчальної літератури, навчально-наочних посібників консультаційного пункту визначається місцевими умовами та фінансовими можливостями експлуатаційної організації.
ІV. Організація роботи консультаційного пункту
1. Робота консультаційного пункту організовується за річним планом роботи пункту .
2. У річному плані визначаються основні заходи консультаційної та просвітницько-інформаційної роботи з пропаганди знань серед населення з питань захисту та дій у надзвичайних ситуаціях, а також заходи щодо удосконалення навчально-матеріальної бази пунктів, підготовки працівників консультаційного пункту у навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Закарпатської області.
План роботи консультаційного пункту розробляється та підписується особою, яка безпосередньо відповідає за роботу консультаційного пункту .
Консультаційна робота з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності працівниками пункту здійснюється згідно з графіком їх роботи на місяць.
3. Навчання населення, незайнятого у сфері виробництва та обслуговування, здійснюється шляхом:
проведення консультацій з питань захисту та дій в умовах можливих надзвичайних ситуацій за рекомендаціями організаційно-методичних вказівок щодо навчання населення з питань цивільного захисту і діям в умовах надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
проведення інформаційних та агітаційних заходів (бесід, лекцій, вечорів питань і відповідей, показів діафільмів, відеофільмів тощо);
розповсюдження та читання пам’яток, листівок, посібників;
прослуховування радіопередач, перегляд та прослуховування спеціальних відео- та аудіоматеріалів з тематики захисту населення;
забезпечення умов для самостійного вивчення населенням правил поведінки та дій в умовах надзвичайних ситуацій за рекомендованою працівниками пункту літературою та за їх консультаційною допомогою;
участі у тренуваннях з цивільного захисту та захисту від надзвичайних ситуацій.
4. Консультаційний пункт може використовуватися для доведення до мешканців конкретних повідомлень, що стосуються їх участі у заходах цивільного захисту за місцем проживання (дій за попереджувальним сигналом «Увага всім!», під час проведення евакуаційних заходів, укриття у захисних спорудах, видачі засобів індивідуального захисту тощо).
5. При проведенні консультацій на пунктах обов’язково надається інформація про потенційну небезпеку, що характерна для місць проживання населення та методи реагування на неї. Особливу увагу необхідно звертати на громадян, які проживають поряд з потенційно небезпечними об’єктами, а також на дітей та соціально незахищені верстви населення.
Керівники потенційно-небезпечних об’єктів надають через консультаційні пункти постійну та оперативну інформацію населенню, яке проживає в зонах можливого ураження, про стан їх захисту, методи й способи забезпечення безпеки при аваріях.
6. Робота персоналу пунктів організовується таким чином, щоб кожен його відвідувач у будь-який час міг отримати вичерпну інформацію (роз’яснення) щодо питань гарантованого забезпечення захисту та порядку його дій в умовах надзвичайної ситуації.
На забезпечення цієї вимоги у консультаційному пункті постійно повинні бути працівники (консультанти), здатні конкретизувати положення інформації стендів (довідкової літератури, нормативних документів), а також список контактних телефонів консультантів – фахівців у відповідній галузі знань з питань цивільної безпеки.
7. Просвітницька робота та пропаганда знань серед населення з питань захисту та дій у надзвичайних ситуаціях спрямовується на підготовку громадян до дій при виникненні надзвичайних ситуацій, зокрема: особливостей поведінки у різні періоди року, поведінки на воді, на дотримання правил пожежної безпеки, санітарно-гігієнічних норм, при виникненні епідемій, епізоотій, отруєнь тощо.
8. Основна увага при навчанні населення звертається на морально-психологічну підготовку, умілі дії у надзвичайних ситуаціях, характерних для місць його проживання, на виховання у громадян почуття високої відповідальності за свою підготовку, підготовку своєї родини до захисту у надзвичайних ситуаціях.
9. Основними організаційно-розпорядчими документами, які повинні бути на консультаційному пункті, є:
Рішення виконавчого комітету Горондівської сільської ради про створення консультаційного пункту;
положення про консультаційній пункт;
план роботи консультаційного пункту на рік;
графік надання консультацій з питань цивільного захисту працівниками консультаційного пункту;
журнал обліку консультацій.
Секретар виконкому Віта ЛІНТУР-ЧУПА